2014. február 7., péntek

Parkolás (az egyetemen)


Amikor ezt kigondoltam, a nemrég bevezetett szabadhelykijelzési rendszerről akartam írni, de mivel az már évek óta működik, így kicsit érdekes lenne csupán erről beszámolni. Szóval nézzük a parkolást általában, mint műveletet (és mint jelenséget), illetve az összes egyetemi parkolási lehetőséget!
Forgalomtechnikából tanultuk, hogy a gépjárművek életük ~95%-át állással töltik. Minden nagyvárosban gondot jelent a parkolás, ezért igyekszik a közlekedési szakma a gépjárműveket leállíttatni a külvárosban, illetve ösztönözni a sofőröket, hogy váltsanak tömegközlekedésre, és úgy közelítsék meg a belvárost. Ezek a fajta parkolók a P+R (Park and Ride, parkolj és utazz) létesítmények. És míg külföldön (főleg nyugaton) hatalmas sikerük van, addig Magyarországon az ügy állapota nevetséges. Washington államban például számtalan ingyenesen használható létesítmény van, míg Magyarországon ami kevés van, az is kicsi és fizetős. Ezért rémálom parkolni Budapesten, mert akinek kocsija van, eszébe sem fog jutni, hogy letegye azt a külvárosi kerületek valamelyikében, hogy onnan aztán komoly szívás árán jusson a munkahelyére.
Minden nagy intézmény felé komoly elvárás, hogy az ott dolgozók / oda járók gépjárműveinek helyet találjon. A modern épületek esetében ezt a legtöbbször mélygarázzsal oldják meg (mint az IQ blokk épületeinél), azonban a patinásabb épületek esetében (mint pl a BME több száz éves történelmi kampusza) a korabeli méretezési kritériumok között nem szerepelet a nagy gépjárműszám, helyette elég volt a kapubejárók sarkaira kerékvető követ tenni, hogy a szekér ne üsse le a félfát. A Műegyetem esetében két helyen lehet ingyenesen megállni: a K épület előtti rakparti szakaszon, illetve az R épület előtti murvás részen (legalább is, amiről én tudok). Ezek szorgalmi időszakban esélytelenek, tanítási szünetben és hétvégéken viszont remek megállási lehetőséget biztosítanak.
A kampuszra is be lehet hajtani, ha rendelkezik az ember behajtási engedéllyel. Nem tudok olyanról, hogy hallgató ilyet kaphatna, viszont a tanároknak egy álom a bejutás. A 2-es kampusz rekonstrukciójától fogva kifejezetten szépen kialakított parkoló részeken lehet letenni a kocsit, és a sorompóknál szabadhelykijelzés is működik, amely nem a parkolóhelyek foglaltságáról tájékoztat valós időben, hanem a behajtási engedélyeket számlálja. Ha valakinek van egy St-s engedélye, és behajt, akkor az St parkoló szabad helyeiből elvesz egyet, és kész. Külön egységet képeznek az R-T-H épületek Egry József utca felé eső parkolói, ahol nincs helykijelzés, illetve innen nem is érhető el az épületek túloldalán lévő kampuszrész.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése