2014. február 5., szerda

Körülmények (kontextus)

Mint ahogy a listán szereplő adalék is jelezte, ez a téma valószínűleg a legrégebbi volt a várólistások közül. Remélem, nincsenek túl sokan, akik valami nagy, egyszer majd kiderülő rejtélyt sejtettek a cím mögött, mivel olyan rég találtam ki a témát, hogy már abban sem vagyok biztos, mit akartam kihozni belőle.
Eredetileg valahogy úgy szólt a dolog, hogy mennyire befolyásolja hangulatunkat, értelmezésünket, cselekvésünke a "kontextus", illetve szigorúan véve a körülmények (mivel a kontextus szövegkörnyezetre utal). Egy példán keresztül: ha étteremben eszem, általában csak fő fogást rendelek, meg talán desszertet, levest szinte soha (a téma kigondolásának idejében, azóta rászoktam). Ha viszont itthon ebédelek, elképzelhetetlennek tartanám, ha az ebéd nem levessel kezdődne. Másik példa: ha egy tömött buszon valaki megáll tőlem 10 centire, nem is foglalkozom vele. Viszont ha ugyanezt egy üres buszon tenné meg, biztos hátrálok pár lépést, mert minek áll be az aurámba. Pedig mindkét esetben tökéletesen ugyanaz történik.
Tán a mesterséges intelligencia azért nem lesz a közeljövőben összemérhető az emberi elmével, mert képtelen olyan komplex számításokra, a körülmények hálózatának olyan bonyolult figyelembevételére, amely az emberi cselekvést oly kifinomulttá teszi. Azért kell a 4-es metrót eleinte emberi személyzet felügyelete mellett üzemeltetni, mert nem bízunk a gépekben. Adott bemenetre (általában) adott kimenettel válaszolnak, árnyaltság csak jelentős erőfeszítések árán érhető el.
Diplomám kapcsán foglalkoztam kicsit az észleléssel (illetve az ezzel foglalkozó tudományággal, a pszichofizikával). A két mellékelt kép is jól szemléleti az észlelés körülményfüggését: amíg csak az árnyékos alakot látjuk, feltételezzük, hogy egy vetkőző nő sziluettje vetül a matt üvegre, hiszen ilyen ábrázolásmódot ilyen összefüggésben látni a leggyakrabban filmekben, képeken, rajzokon. Viszont amikor megkerüljük az üveglapot, látjuk, hogy igazából Jézust ábrázolja a szobor.

A közlekedésbiztonságban is figyelembe veendő szempont, hogy egy adott jelzést a gépjárművezető különböző szituációkban nem ugyanúgy észlel. Például ha egy nem túlzsúfolt környezetű, széles úttestű, 2×1 sávos úton zebra vezet keresztül, az autóvezető sokkal inkább fog biztonságosan viselkedni, az esetleg ott álló gyalogost átengedni, mint ha az út mente tele van reklámtáblákkal, vagy a zebra mögött közvetlen csomópont található, esetleg, ha nemrég hagyott el egy másik zebrát. Nehéz dolog one size fits all jellegű megoldásokat kitalálni egy olyan sokszínű felhasználói bázisnak, mint a közúti gépjárművezető. A feladat hasonlatos a krumplihámozó gépsorhoz: a krumplinak méretétől és alakjától függetlenül héj nélkül kell távoznia a következő gyártási fázisba.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése