2014. február 21., péntek

Flottaautók, (rajz)filmautók

Ötletem nincs, hogyan lehetne megnevezni ezt a vonzalmat, de egészen kiskorom óta rajongok mindenféle olyan megjelenési formáért, amely különböző dolgokat egységesít, legyen ez egyenruha, cégarculat, vagy egységes festésű céges járműflotta. Gyerekkorban van néhány tipikus eset, amellyel lehet találnozni, ezek BKV buszok, kukásautók (bár azoknak kevésbé látványos a festése), illetve a Family Frost fagyiskocsijai. Amikor a "Family Frost" témát felvettem a várólistára, szerintem olyasmiről akartam beszélni, hogy mindenki szemében az csak "a fagyiskocsi", én viszont mindig egy hűséges szolgálót láttam, aki x éve a cég szolgálatában áll, y ezer kilométert futott már, a keréknyomását ellenőrizni kell, szervizbe kell hordani. És mellesleg fagyit lehet venni belőle. A flottaautók mögöttes szervezési gondjaiba a legtöbb ember nem gondol bele. 
Egy példán keresztül érzékeltetve: nagyjából egy évvel ezelőtt vettem először észre a FF fagyiskocsikon az ipari áram csatlakozóját a vezetőfülke mellett, és akkor gondoltam rá először, hogy amikor a sofőr éjszakára leteszi a járművet a depóban, rá kell kötni a hálózatra, hogy a hűtő tudjon dolgozni az állás alatt, és a raktérben lévő ételek ne olvadjanak ki. Egy kicsit még a fagyinál maradva: régen, amikor még Iveco Turbo Daily teherautók csilingeltek hetente a kerületben, az egyik fagyissal összehaverkodtam, és megígérte, hogy majd ha lesz jogsim, vezethetem a kocsiját. Aztán teltek az évek, én közben megszereztem a jogsit még teherautóra is, de végül az ígéretét beváltotta. Viszont akkor már egy Mercedes Sprinter volánja mögé ültem be.
A másik fajta autó, amelyet soha nem tudtam ugyanúgy nézni, mint az átlag gyerek, az a filmekben és rajzfilmekben előforduló ikonikus autók. Például a Scooby Doo-ból ismeretes Mystery Machine (a magyar nevét nem tudom, de nem is vagyok hajlandó), amelynek sajnáltam a lengőkarjait, amikor dombokon ugrattak át vele, csodálkoztam, amikor Scooby vezette, és nem tudtam átérezni a társaság csodálkozását, amikor nem indult be.
Ha meg filmekről van szó, kicsit mindig sajog a szívem, amikor feltűnik a képen egy Ford Crown Victoria. Ez a típusú autó van jelenleg a legszélesebb körben használva flottaautóként az Egyesült Államokban, ilyeneket festenek például át taxinak vagy rendőrautónak. És mivel tömegtermék, a használóik (turbános taxis, fánkimádó rendőr) sosem becsülik meg szegényt, pedig egy különösen elegáns megjelenésű, méltóságteljes autó. Feltett szándékom, hogy egyszer a birtokomba kerüljön egy, bár Magyarországon a fehér folló ehhez képest elcsépelt.
Szóval így vagyok én az autókkal.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése