2011. április 21., csütörtök

Kevesebbet kéne szívni...

Ezt gondoltam, amikor még 2010 szeptember 6-án feljöttem a metróból a kálvin téri villamosmegállóba. Nem tudom, nektek hiányzik-e valami a képről, nekem hiányzott. Az áramszedő. Tisztességes budapesti áramszedő nélkül trolit el sem tud képzelni. Pedig a Škoda és a Ganz közös gyártású trolijai, a Solaris Trollinók képesek szedő nélküli hajtásra, csak eddig Budapesten sehol nem kellett ezt a funkciójukat kihasználni. Most viszont a 83-as kaja nélkül közlekedik a Fővám és a Kálvin tér között. Közlektech órán mondták is, hogy ki van adva a sofőröknek: ha embert is kell gázolniuk, 20 perc alatt érjenek át ezen a szakaszon, különben a játékos nevű troli bevágja a durcát, és egy tapottat sem mozdul (a villamos sínéről :D).
Ez egyébként a BKV egyetlen olyan busza, amelyen még soha nem utaztam. A trolibuszozás eleve kimarad az életemből, pedig a műfajt nagyon szeretem. Sokáig bele sem gondoltam, de elképeszt, hogy a régi Ganz motoros Ikarus trolibuszokat, mint a többit is persze (triviális, tudom, de) teljes mértékben elektromos áram hajtja. És ettől függetlenül akkora nyomatékot képesek kifejteni induláskor, hogy mindenki repked össze-vissza. Érdekes még az a tévhit, hogy azért van sok női trolisofőr, mert azt könnyebb vezetni. Kérdem én, miért is?? Pont, hogy nehezebb egy olyan kötött pályás járművet pályán tartani, amelyekre ott hatnak a kényszerek, ahol az ember nem látja. Na meg aztán nem lehet felelőtlenül megelőzni bármit (másik trolit végképp nem, még ha állítólag van is ilyesmiről videó a YouTube-on :D Update: itt a videó Gyuri jóvoltából http://auto.indavideo.hu/video/Ha_eloz_a_troli). Aztán ha szigetelt szakaszon áll meg a busz, akkor lehet aktiválni az utasokat. Jelentem, én már toltam trolit.
Szóval fura jószág ez a troli. Időről időre elgondolkodom a létjogosultságán, hogy miért csak ott alakult ki, ahol, stb. Mindenesetre ugyanúgy a szívemben vannak, mint a gázolajos társaik.

Napi log:
Reggel a reptéri úton volt szerencsém megtapasztalni, hogy nézhet ki a GTA a való életben. A lámpánál egy régi Chrystler állt meg motorháztető nélkül (!) (a motorházfedél-tartók nyitott állapotban voltak), és enyhén füstölgő motorral.

3 megjegyzés:

  1. http://auto.indavideo.hu/video/Ha_eloz_a_troli

    Itt van a becses videó melyben hősünk megpróbálkozik a lehetetlennel :D Persze sikertelenül.

    VálaszTörlés
  2. Izé, a hegyvidékre volt múltkor egy ilyen tanulmány, hogy a lefele jövő troli visszatáplál a felfelé menőnek, meg akkor ugye a nagy nyomatékot is jól kihasználná, kevesebb szennyezés, stb... de mondjuk örülnék annak, ha a városban 0 dízelüzem lenne, és minden villamossal és trolival lenne lebonyolítva. Pl. képzeljünk el egy forgalmasabb csomópontot, minden irányban 2+2 vezetékkel, hurkokkal, stb. izgalmas lenne.

    VálaszTörlés
  3. a fentebbi videónál meg szerintem a schauffeur azt hitte, hogy a ziu az a jobb oldal felé megy, lehet ott el lett valami rontva...

    VálaszTörlés