2011. október 7., péntek

Kalandozás az amerikai quisine világában

Legalábbis ha azt nézzük, hogy vicces feliratú kötényben forgattam sütőlapáttal a hamburgerbe való húspogácsákat. De ne szaladjunk ennyire előre! Ha sütésről van szó, általában húsételekkel szoktam kísérletezni, ahogy tettem ezt még a nyár közepén a svéd húsgolyóval is. Akkor nem voltam elégedett az eredménnyel: csak a krumplipüré lett tökéletes, a húsgolyó íztelen volt, a barnamártás pedig túlontúl olajos. Nemrég viszont vettem a Lidlben hamburgerbucit, ezzel is motiválva magam a húspogácsa kipróbálására. Megnéztem pár receptet a neten (konkrétan ezt, ezt, és ezt), és összeturmixoltam a saját kombinációmat.

A recept:

Hozzávalók:
  • 500g darált hús (esetemben sertés)
  • 3 gerezd fokhagyma
  • 2 tojás
  • zsemlemorzsa
  • bors
  • szójaszósz
  • mustár
  • tej
  • edámi sajt
Elkészítés:

Fogjuk a kiolvasztott darált hús, és az apróra felvágott fokhagymagerezdeket elkeverjük benne. Ezt a masszát újra átdaráljuk, a receptek tanúsága alapján ez azért kell, hogy finomabb, homogénebb legyen a húspogácsa, és a zsírdarabok is egyenletesebben oszoljanak el. Viszont ne daráljuk át túl sokszor (nem, mintha egyszer átdarálni nem lett volna elég tortúra), mert ha a zsír teljesen szétoszlik benne, kevésbé lesz szaftos sütés után. Plusz a durvább részek is kikerülnek a húsból. Ha megvan az átdarált masszánk, adjuk hozzá a sót, borsot (ezt erősen szemre, ha mértéket kéne mondanom, 2 teáskanál só, 1 teáskanál bors, 2 teáskanál mustár, egy teásnanál szójaszósz, 2 teáskanál tej, és annyi zsemlemorzsa, hogy az egész ne essen szét, de ne is legyen túl sűrű.
Ez a valóságban nálam úgy nézett ki, hogy hozzáadtam az eredeti elképzelés szerint a sót, borsot, fokhagymát, szójaszószt, és két tojás sárgáját. Túl sűrűnek, és ragacsosnak találtam, úgyhogy hozzáadtam a fehérjéket is. Okos módon nem finoman, apránként, hanem belezúdítva az egész bögrét. Ettől az addig sűrű keverék hirtelen sikamlós kis darabkákra esett szét, és azt hittem, kidobtam az ablakon fél kiló húst. Improvizálva adtam hozzá zsemlemorzsát, és varázsütésre megint kezelhető lett. Löttyintettem rá egy kis tejet is, hogy lazább legyen, és hozzáadtam a mustárt, gondoltam, miért ne.
Ha megvan a húskeverék, tegyünk sütőpapírt egy tányérra, és tegyünk golflabda méretű golyókat egymás mellé (átlag tányérba kettő fér el). Tegyünk a tetejükre egy másik réteg sütőpapírt, és lapítsuk szét a golyókat 1 cm-nél nem vastagabb korongokra. Ha a sajttal töltött verziót csináljuk, akkor lehet kicsit vékonyabbra, mert a két pogácsa vastagsága összeadódik. Csak a sajt ne látszódjon át, mert akkor sütés közben könnyen elfolyik! Ekkora adagból 7 dupla húspogácsa jött ki, tehát hagyományosan 14-re elég. Ez bőven sok, azért voltam kénytelen kétszeres adagból sütni, mert ennyi hús lett kiolvasztva. :D Ha jól kilapítgattuk, és megtöltöttük a pogácsákat, tegyük a fagyasztóba pár órára, hogy megkeményedjen, és könnyebben legyen kezelhető sütéskor. Ha már elég dermedtek, öntsünk annyi olajat egy serpenyőbe, hogy kicsorduljon belőle... :D Na jó, nem, annyit, amennyit palacsintasütéshez szoktunk (vagy semennyit, én elsőre nem voltam ilyen bátor). Egyszerre két húspogi vígan süthető, szorgosan fordítgatva, mindkét oldalukat barnára pirítva. A sajt nálam csak egyből kezdett folyni, de abból is a végén, tehát a technológia jól működik. Miután kész vannak a pogácsák, mindenki saját ízlése szerint összerakhatja velük a saját burgerét. Az én jól bevált, egyszerű összeállításom: buci, majonéz, húspogi, sajt (ezesetben nem, mert az eleve a húspogiban van), paradicsom, saláta, majonéz, buci.
A hús pont olyan lett, amilyennek a svéd húsgolyót szerettem volna még nyár közepén. Laza, fűszeres, és szaftos. És az egyik recept szerint nem is kell azonnal felhasználni, lefagyasztva akár években mérhető ideig is eláll.

Jó étvágyat! :)


1 megjegyzés:

  1. om nom nom... én is akartam sütni hambit, de még nem jutottam el odáig mostanában.

    VálaszTörlés