2012. november 8., csütörtök

Közlekedési kisokos: fordítás, követés

Történt veled valami izgalmas?
Igen, forgalmat számoltam a Kökin 4 órán keresztül, és ezalatt elég sok érdekességet figyeltem meg. Némiképp pech a BKV-nak, hogy pont a teljes üzemidőben, a teljes vonalat lefedő forgalomszámlálás napján jár rendellenesen a metró...
Miért, mi volt?
Reggel is harsogta már a hangszóró, de azóta a BKK honlapján is olvasható, hogy a hajnali pályavizsgálat során a Corvin-negyedtől a Klinikákhoz futó alagútszakaszon az egyik sínszálon egy hajszálrepedést találtak. Így 5 km/h-s lassújelzést helyeztek ki a szakaszra. Már ez is épp elég érdekesen hangzik, de még azon hogy meglepődtem, hogy a vonat dudált az alagútban mielőtt lassított volna, majd azelőtt is, hogy ismét gyorsított. Bőszen néztem ki az ablakon, hogy vajon mi szükség lehet hangjelzésre, benéztem a szellőző / tároló mellékjáratokba, nincsenek-e oda behúzódva pályamunkások, de sehol nem láttam senkit. Némiképp értetlenül álltam a dolog előtt, míg végül később a számoló váltótársam elmondta, hogy elférnek pályamunkások a vonat mellett, ha nekidőlnek a falnak (azért nem gondoltam, hogy ez lehetséges, mivel az az alagútszakasz mélyfúrt, tehát tübinges*. Szóval munkások dolgoztak a vonalon, amíg a metró közlekedett. Igen, ekkora volt a baj.
Oké, és mi köze ennek a mai témához?
Az, hogy egy ilyen esemény elég keményen belenyúl egy vonal precízen előírt menetrendjébe. Nem szoktunk belegondolni, de a metró is menetrend szerint közlekedik, csak éppen elég sűrűn. Egy ilyen lassújelzés pedig úgy összetorlasztja a vonatokat, illetve annyival megnövekedik a menetidő, hogy hagyományos üzemmel tarthatatlan volna akár csak az eredetihez közeli követési idő is. Ezért a mai nap folyamán a Kökin (és gondolom Újpesten is) átálltak gyors fordítású üzemre. Reggel a 4-6 villamoson pedig a járműpárosodás jelenségét figyelhettem meg, ez azt takarja, amikor egy vonalon egy jármű annyit késik, hogy utoléri az azt követő. Ilyenkor általában az történik, hogy az elsőre felpaszírozódik mindenki, míg a második üresen megy tovább. Ma reggel viszont a másodikként megálló villamos is kinyitotta az ajtajait (2. kép, nem is tudom, hogy fér el két Combino egy megállóban).
De mi az a fordítás?
 A fordítás a másik dolog, amelybe nem nagyon gondol bele az utca embere: hacsak egy vasútvonal nem körben (visszafordító vágányban, mint pl a Moszkván Széll Kálmánon) végződik, ott szükség van fordításra, ami azt a műveletsort takarja, amely alatt a jármű menetirányt vált. Ehhez szükség van: az aktuális vezetőállás megfelelő lezárására (járműve válogatja, ez hogyan történik), a jármű teljes hosszának legyaloglására, majd az új vezetőállás beüzemelésére. Ez egy 120 méter hosszú metrószerelvénynél jópár percet igénybe vehet. Ezt a folyamatot gyorsfordítás bevezetésével oldották meg, ami azt jelenti, hogy amikor megérkezik a szerelvény a Kökire, a hátsó vezetőállásba beül egy sofőr (a képen bár eléggé elmosódva, de ez látszik: a sofőr áll, a világos gallérja V alakja látszik). Miután a szerelvény továbbhalad, és megérkezik a kihúzóra**, az addig irányító sofőr lezárja az ő vezetőállását, az addig hátrafelé néző pedig az övét megnyitja, és (a helyes vágányút beállítása után) a szerelvény már indulhat is vissza a pályára. Ezzel a stratégiával is nagy volt a követési időköz reggel, délután viszont már szinte egymást érték a metrók.
Ennyi?
Nem, volt még valami furcsa. Az állomási ügyeletes a négy óra alatt számtalanszor szólt a biztonságiaknak a hangosbemondón keresztül, hogy át kell vizsgálni a metrószerelvényeket. De nem mindegyiket, hanem valami egész randomizált módon. Például egyszer volt, hogy minden harmadikat, de olyan is volt, hogy kettőt egymás után. Ezt már nem tudom összeegyeztetni a pályahibával. A biztonságiak az utasteret nézték át, nem a kocsiszekrényt, így nem hiszem, hogy valamelyik szerelvény elhagyott volna valamit, és azt nézték volna. Arra sem tudok gondolni, hogy valaki fennhagyott volna valamit valamelyik vonaton, mert bár az egyik biztonsági őr egyszer egy zacskónyi bevásárlást hozott ki az egyik kocsiból, az átvizsgálás utána is folytatódott. Ha valaki bombával fenyegetőzött volna, akkor minden kocsit átnéztek volna, nem csak ilyen random eloszlás szerint. Illetve volt egy szerelvény is, amely több percig is várt, mire lázas rádiós kommunikáció után végre megoldódott az, ami hátráltatta (erről videó a blog facebook oldalán) Szóval ezt a részt nem tudtam mire vélni.

*tübing (vagy angolul tubing, a tube=cső szóból): összerakva hengert képező vas elemek, ilyenekkel van kibélelve a metróalagút a mély fúrású szakaszokon, tehát a Nagyvárad tértől a Lehel térig).
**üzemi területnek minősülő peronos rész, ilyen van például a Nagyvárad tér és a Népliget közt is az alagútban, ugyanis régen csak eddig járt a metró

2 megjegyzés: