2011. december 19., hétfő

Elsőajtós lett a Mi Járatunk

Jó erlőre beharangozták, hogy az elkövetkezendő időszakban elsőajtóssá tesznek sok járatot, többek közt mától a 193E-t is. Mi, környékbeliek szkeptikusak voltunk, mondván, úgysem fog működni. Olyan városokban ugyanis, mint mondjuk Berlin, vagy Bedford, ahol ennek kultúrája van, a nép már erre van idomítva, számukra nem is lehetne máshogy, de ugyanígy van ez a magyar távolsági buszok utazóközönségével is.
Viszont egy ilyen szokást meghonosítani Budapesten, ahol utoljára a 60-as években volt kalauz a buszokon, nem lesz könnyű vállalkozás - gondoltuk. És épp úgy alakult, hogy ma szemtanúja lehettem a "bevezetésnek", tehát az első ilyen rendszerben közlekedő 193E-s buszon utaztam. A megállóban mellettem állt egy BKV formakabátos hölgy, feltételezve, hogy ellenőr, kérdeztem tőle, hogy ugye mától él az elsőajtós rendszer. Mondta, hogy igen, bár később kiderült, ő is utas minőségben szállt fel. Begördült a busz, ajtajain ott díszelgett az elsőajtós matrica-szett: elöl zöld nyíl, a hátsó kettőn piros behajtani tilos. Szálltam fel, és mutattam a bérletem a sofőrnek, aki tudomást sem vett róla, cserébe mindhárom ajtót kinyitotta. Gondoltam, na, eddig jól megy. Aztán jött a csavar, amelyre nem számítottam. Felszállt egy ellenőr és két látmellényes biztonsági. Az ellenőrnő elkérte a két biztonsági nevét és szolgálati azonosítóját, majd bemutatkoztak egymásnak. Az ellenőrnő ezután végignézte a már felszálltak jegyétbérletét, majd mindhárman felvették a harci pozíciót: ellenőr előre, két smasszer hátra. Nem hittem, hogy a BKV győzni fogja személyzettel, de ezek szerint mégis, bár nem tudom, hogy ez csak a beszoktatás fázisára terjed-e ki. Afelé mutatna (hogy igen), hogy a kiírások szerint a sofőrnek kell mutatni, akinél viszont jegy is kapható.
Az első megállóban nem volt komolyabb komplikáció, az egy szem felszálló felszállt elöl, ahogy a Szarvas csárda téren is csak két becsületes polgár szállt fel, ők is elöl. A Béke téren már kisebbfajta tumultus alakult ki, ahogy mindenki megrohamozta az első ajtót, és az ellenőrtől leszűkült keresztmetszeten eleve a jegybérletmutatástól lelassulva próbáltak átvergődni. Nem sokkal ezután le is szálltam, de a helyzetet tetézte, hogy a sofőrnek fogalma sem volt a járat vonalvezetéséről, így az ellenőrtől kérdezte, merre kell menni, aki meg a fülkén kívül letámasztott viszonylattábláról nézte le a megállókat.
Konklúzió: érdekes volt az első alkalomnak szemtanúja lenni, de korai még ítélkezni a módszer felett. A kezdeményezés mindenképpen üdvözlendő, hiszen amióta a BKV bejelentette, hogy jelen finanszírozásával újévre csődbe megy, minden lyukat be kell tömni a költségvetésükön. Másfelől meg persze ne mi, fizető utasok fizessük ki a notórius bliccelők jegyét!

A második kép siralmas minőségének az a tény tudható be, hogy végig mögöttem állt a két biztonsági. És míg ha csak azt látják, hogy fényképezem, simán lefejelnek, ha azt is megtudják, hogy sajtós is vagyok, a BKV eddigi remek publicitása okán le is dobnak a buszról. :D

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése