2013. április 25., csütörtök

Közlekedési kisokos: Útellenőri szolgálat

Aki gyakran jár autópályán, találkozhatott már magas furgonokkal, tetejükön jó nagy villogókkal, amelyeken az állt, hogy "ÚTELLENŐRZÉS". Nos, a név elég beszédes, valóban ezt teszik, de mi is a feladata egy útellenőrnek?
Hé, a kérdezés a mi dolgunk!
Bocsánat. Na mindegy, szóval ha egy mondatban kéne megfogalmaznom, azt mondanám, hogy az útellenőr az autópálya gondnoka. Feladata egyszerre komplex és egyszerű: megy, és nézelődik, egészen addig, amíg valami rendben nem lévőt talál. Akkor, ha képességei megengedik, ő maga orvosolja, ha nem, akkor segítséget kér a diszpécsertől.
Mi romolhat el egy autópályán?
Ó, elég sok minden. Az autópályára nem szabad pusztán úgy gondolni, mint egy útra. Az egy üzem (ahogy tanáraink szokták mondani), melynek - a használat idejére legalábbis - részét képezik a közlekedők. De nem (csak) ők szoktak elromlani, hanem az autópálya maga is rengeteg potenciális hibapontot tartalmaz. Ha a műtárgyait nézzük, legyen az elektromos, vagy sima forgalomtechnikai eszköz, bármi elmozdulhat, leeshet, feldőlhet. Egy olyan helyen pedig, ahol mindenki csak átutazik, és megállni csak a legvégső esetben szabad, valakinek ezeket helyre kell tenni. Ez az útellenőr. Ha például látja, hogy egy ponton elengedte az oszlop a vadkerítést, megdrótozza. Ha egy elfordult, lecsúszott táblát lát, megigazítja. Ha döglött állatot talál, elföldeli a rézsűben (igen, ez is feladatuk!). Viszont amikor a közlekedő romlik el (baleset történik), akkor is általában ők az elsők, akik a helyszínre érnek.
Akkor minden van náluk?
Majdnem minden, és azon belül is mindegyikből egy kicsi. Van náluk például egy rövid köteg drót, seprű, gereblye, kapa, olajfedő homok, bóják, kis jelzőtáblakészlet, terelőoszlopok, szerszámok, és még sok más. A kocsi pedig fel van szerelve hátul figyelmeztető reflektorsorral, oldalt pedig munkareflektorral (hogy éjszaka is lehessen munkát végezni).
És hogy beszélnek a központtal?
Jellemzően URH rádión keresztül. De elég szigorú flottakövetést is alkalmaznak az autópályakezelők, látják az autó majdnem minden adatát, olyan szintig is, hogy működik-e éppen a villogója.
És segítenek kereket cserélni, ha elakadunk?
Nem. Beállnak az autós mögé figyelmeztető reflektorral, hogy fedezzék, amíg az munkát végez, de műszaki, vagy elsősegélyen túlmutató életmentést tilos végezniük.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése