2012. február 3., péntek

Leállt a Mal.... HOGY MICSODA??

Nagyjából így fogadtam a hírt reggel a rádióból. Amióta a vizsgaidőszak, utána pedig a pihenés kivette a reggeli tömegközlekedést az életemből, Metro újsághoz sem jutok hozzá, tévét pedig amúgy sem nézek, és rádiót is csak tanuláshoz hallgatok. Mondhatjuk tehát, hogy sajtóremete lettem, ami nem túl szerencsés egy több fórumon is publikáló újságírónak. Mindenesetre ezért lehetett az, hogy meglepetésként érjen, hogy egyik napról a másikra leállt, csődvédelem és felszámolás alá került Magyarország nemzeti légi szállítója, a 66 éves Malév.
Ezesetben azonban nem csak engem ért sokként a bejelentés. A hazai és a világsajtó is ugyanúgy tegnapról mára értesült a dologról, és döbbenten áll a történések előtt. Tegnap egy buszsofőr ismerősöm csak annyit mondott, hogy baj van a Malévnál egy utólag jogtalanná nyilvánított EU-s forrás miatt, akkor még szkeptikus voltam, nem hittem, hogy ilyesmi megtörténhet (úgy látszik, nálam is érvényesül az "olyan nincs, hogy nincs" elv). Pedig, mint látjuk, megtörténhet.
A konkrétumokra nem nagyon térek ki, nem hiszem, hogy bárki innen értesülne a dologról, hisz az indexen is remek percről percre tudósítás olvasható. Röviden annyi, hogy a rendszerváltás után felváltva volt a cég az állam és az oroszok kezében, egy közös volt csak bennük: elmélyítették az adósságot. Az állam közben időnként beinjekciózott pár milliárdot, de ez csak tűzoltás volt. Aztán a napokban jelentette be az EU azt a bizonyos szabálytalanságot, ennek hatására pedig a légitársaság különböző alvállalkozói elvesztették bizalmukat, és mint egy koordinált bankcsődnél, elkezdték kikérni szolgáltatásaik árát. Innentől már reménytelen volt az ügy. Olyan gyorsan zajlik méghozzá, hogy a Malévnek napok múlva már flottája sem lesz, az összes repülőjüket visszaveszi a lízingcég, a két külföldön rekedt repülő pedig már "haza" sem tér... A cég honlapja helyén is csak egy eddig csak magyar nyelvű sajtóközlemény volt olvasható, most már angolul is elérhető. De az egész folyamatra jellemző a gyorsan süllyedő hajó hangulata: a dolgozóktól már elkezdték beszedni belépőkártyáikat, ürítik ki szekrényeiket, a vezetőség pedig a Lurdy házban 8:00-kor tartott sajtótájékoztatóra is 7:30-kor hívta meg a sajtót.
Ez azonban csak a nép felé mutatott oldal. Belső körök már régóta számítottak rá. A dolgozók például a bérek kifizetésének nehézségei miatt, de a kormány is elkülönített egy kétmilliárdos alapot a külföldön rekedt Malév-utasok megsegítésére. Csupán a köznép elől hallgatták el a krízist, nyilván senkinek nem állt érdekében a pánik, és az emiatt csak hamarabb bekövetkező csőd (mint amikor mindenki egyszerre veszi ki a pénzét egy bankból, lásd a Postabank ügyét).
Mindenki a "velem úgysem történik ilyesmi" elv mentén gondolkodik, amíg az a valami meg nem történik vele, és ez igaz teljes nemzetek gondolkodására is. Emlékszem például, amikor Al Italiával repültem 2007-ben, és akkor éppen az volt csődesélyes. Teljesen máshogy néztem a gépre (rögtön kiszúrtam például a más anyaggal újrakárpitozott üléseket, a barátságtalan utaskísérőket, stb), lejjebb volt a szememben. Viszont ha tegnap utaztam volna Malévvel, ugyanúgy néztem volna rá, mint a csillogó szemű kisgyerekek az 1-es reptér kilátóteraszáról 50 évvel ezelőtt. Mert régi cég, magyar cég, úgysem történhet vele semmi. De ez nem más, mint struccpolitika. Ha megnézzük a nagy nemzeti közlekedési társaságokat, sehol nem túl rózsás a helyzet. A MÁV legendásan veszteséges cég már nagyon régóta. El is szomorodtam, amikor ezt a videót néztem a fénykorából. A BKV-ról pedig nem is kell mondanom semmit, néhány poszttal ezelőtt foglalkoztam vele (lustaság esetén klikk az írás elején az olyan nincs, hogy nincs elvre). Egyedül talán a Volánbuszról nem hallunk rosszakat.
Múlt hónapban beszéltem a kedvenc közlekedésüzemis tanárommal e cégek lehetséges jövőiről, és felmerült a Malév újraalapítása is. Megkérdeztem, miért nem lehet megtartani a cég vázát (név, arulat, a sokak csengőhangját adó legendás szignál, stb), és kikanalazni belülről mindent, ami miatt nem működik. Azt mondta, ez a rengeteg szerződés miatt lehetetlen. Tehát a jelenlegi terv szerint új légitársaságot alapít nemzetünk, bár a márkanevet, és az aköré épült kultuszt meg akarják tartani (nyilatkozta a vezetőség). Addig viszont nem lesz Hungarian Airlines. Külföldről pedig csak annyit látnak, hogy már megint ciki van nálunk. Tényleg lehet, hogy mások szemében mi vagyunk a balkán?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése