2012. december 4., kedd

Közlekedési kisokos: Peronvészkapcsoló, peronvédelem

Egyik nap a Combinón utazva hallottam, ahogy két srác azt taglalta, mekkora gond lesz majd, ha valaki a 4-es metró automata szerelvényei elé ugrik, mert a vonat majd nem fogja tudni, hogy van ott valaki. Ekkor  gondolkodtam el rajta, hogy a Metróbiztonság c. tárgyra írt házidolgozatomat újrahasznosítom közlekedési kisokosként (az ugyanis megválaszolja ezt a kérdést), de ma a metrón állva hirtelen rájöttem, hogy talán az egyik legfontosabb metrós témáról még nem is írtam: mi a teendő, ha valaki a sínek közé esik.
Miért, akkor lehet bármit is tenni a jajveszékelésen kívül?
Lehet, és kell is! Ironikus, hogy a dolgozatom végén elmarasztaltam a BKV-t, mert nevetségesen alulreklámozza a peronvészkapcsolók létét, használatát, aztán meg én sem terjesztem az igét róla. Minden állomáson a falon (vagy különleges kialakítású peronokon, pl a Határ úton központi oszlopokon) lehet látni kis, piros fedeleket. Ezeken bár van (egy helyen elgépelt) matrica, amely elmagyarázza, mire való a gomb, és mikor kell használni, de a nyakamat rá, hogy 100 utasból 7, ha elolvassa. Igazából a használata nem nagy ördöngősség, ahogy meglátjuk, hogy valki a sínek közé került, első dolgunk legyen, hogy odarohanunk a legközelebbi peronvészkapcsolóhoz, és megnyomjuk!
Mit csinál a kapcsoló?
Áramtalanítja (ha jól emlékszem) az állomás kijárati jelzőjétől az előző állomás kijárati jelzőjéig a harmadik sínt, ezzel megállítva az állomás felé tartó szerelvényt is, és megóvva a sérültet az áramütéstől. Azonban ezt tényleg csak veszélyhelyzetben szabad működtetni, ugyanis a rendszer megszakítói nem bírnak ki gyakori kapcsolgatást. Ez a 2-es metró vonalán jelentett gondot, ahol a felújított állomásokon az SOS konzolokon a gomb szabadon volt, így naponta meglepően sokan megnyomták. Erre először félrehajtható fedőlapot, végül teljes fedőajtót kellett szerelni, hogy ez a probléma megoldódjon.
És mi a peronvédelem?
A peronvészkapcsoló a peronvédelemnek egy fajtája, de létezik még peronfalas és érzékelőrácsos megoldás is. Amit a srácok beszélgettek a villamoson, az azért nem probléma, mert a 4-es metrón valamelyiket majd telepítik a kettő közül (azért nem mondom, melyiket, mert mindkét verziót olvastam már). Ezek a rendszerek pedig elengedhetetlen kellékei az automata vonalaknak, a vonat ott ugyanis csak így tudja, hogy valaki a vágányokra került.

Akit érdekel bővebben a téma, az olvassa el a röpke 5 oldalas dolgozatom, az sem túl szakmai, sőt, semmivel nem haladja meg a kisokosok színvonalát. Illetve ha legközelebb a metróban jártok, nézzétek meg a kapcsolók fedelét, és keressétek meg a matricán a gépelési hibát (csak az új típusúakon van, a képen épp régi fajta látszik). Mert így el is olvassátok a szöveget, és tudni fogjátok, hogy néz ki, és mire való. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése