2012. szeptember 22., szombat

Közlekedési kisokos - Relék

A témát közlekedésinek nevezni kissé metonímia részemről (rész azonosítása az egésszel), ugyanis relét nagyon sok területen alkalmaznak. Mégis azért írok róla, mert ma HÉV-vel utaztam, és most először fürkésztem ki a járművön menet közben hallható folyamatos csattogás okát. Mindjárt el is magyarázom, mit hallottam.
Mi is az a relé?
A relé (angolul relay, vasutatok és nyelvművelők jelfogónak szokták hívni) egy egyszerű, és elég elmés, de mára már primitívnek számító elektrotechnikai elem. Egy olyan dolog, amelyet a BME-n eddig vagy 27 különböző tárgyból tanultunk (természetesen az alapjaitól kezdve), úgyhogy eléggé megy már a téma. Két fő részből áll: kapcsolóból, és tekercsből. A tekercsbe áramot vezetve az mágneses teret generál a vasmag körül, amely elmozdítja a kapcsolórészt. Aszerint, hogy a vasmag maga felé húzza, és ezzel zárja, vagy szakítja az áramkört, megkülönböztetünk munka- és nyugalmi relét. De egy relé tartalmazhat nyugalmi és munkakapcsolót is egyszerre, attól függ, mire van igény. A reléket több okból sem szeretik manapság: nagyok, lassúak (a kapcsolónak van "repülési ideje"), ívoltást igényelhetnek (amikor a kapcsoló old, a kontaktorok közt az elektromos ív még fennáll, azt el kell hessegetni onnan), beragadhatnak, besülhetnek, elrozsdálhatnak, kenést igényelnek, stb. Nem is beszélve arról, hogy helyettesíthetőek tranzisztorral, tirisztorral.
Na, de hogy jön ide a közlekedés?
Úgy, hogy a BKV flottájában nem egy jármű alkalmaz relét. A mai példánál maradva: a kelet-német HÉV szerelvények (legalábbis a Mark X-es, de szerintem a Mark IX-es is) relékkel, pontosabban kontaktorokkal (nagyfeszültségre, gyakori működésre készült relé) kapcsolgatják a különböző menetfokozatokat. (Ha tévednék, vasutasok, ne habozzatok kijavítani, bár ezt magatoktól is meg szoktátok tenni,) ha ugyanúgy működik, mint a szintén csattogó UV villamosok kontrollere, a vezető a karral egy fémhengert forgat el (ezen az imádnivalóan szocreál videón 5:00-nál látszik, ahogy a lakatos eltávolítja az előbb említett hengerről a borítást), amely kontaktorokon keresztül különféle kombinációkba kapcsolja a jármű ellenállásait, ezzel változtatva a motorokra jutó áramot. A HÉV is hasonló okból csattog eszeveszetten gyorsításkor: minden csattanás egy új kapcsolási kombináció beálltát jelzi. (Érdekesség, hogy a gyorsítás befejeztével, üresbe visszakapcsoláskor hallani, ahogy a kapcsolóhenger visszafordul alapállapotba). De középső vágányos metróállomásoknál a metró alján is látni nagyobb, fehér, szorobánra emlékeztető gyöngyöket, ezek is ellenállások. A metró is azokat kapcsolgatja, csak ott nem hallatszik a csattogás.
De nem csak járművekben, vasúti biztosítóberdezésekben, illetve közúti forgalomirányító szekrényekben is találhatók relék.

1 megjegyzés:

  1. és még a terepasztalomba is van legalább 102db beépítve :D de ott nincs bajom a kattogással :P

    VálaszTörlés