(Ez a cikk a Közhír blogon is megjelent, képgaléria itt érhető el)
És akkor térjünk rá arra, ami mindenkit érdekel: a vonatra magára. A szerelvényt már mindannyian láttuk, ha élőben nem is, látványterveken, vagy a híradóban biztosan. A piros vonalon öt kocsis szerelvények fognak közlekedni, ezek belül átjárhatóak egyik vezetőállástól a másikig. A vonat teste fehér, az ablakok környezete fekete. A homlokfal elvileg a kisföldalattira hajaz a közel ülő szemekkel, bár én kevés szándékosságot vélek felfedezni ebben. A metró eleje a csatlakozótól ferdén dől hátra, a kevéssé formatervezett ütközők pedig a test ívét durván megsértve, szerencsétlenül állnak ki az orr két szélén. A szélvédő kettős tagolású, és érdekesség, hogy az ablaktörlők nyugalmi állapotukban a szélvédőüvegek szélén pihennek, a megszokott középső elhelyezéssel szemben. A digitális viszonylatjelző talán lehetne nagyobb is.
A metró ajtajai gombra nyílósak, vicces lesz nézni, hogyan reagál az utazóközönség 40 évnyi
A csuklóátjárók magassága korábban 180 centiméternek volt beharangozva, ami valóban pár embert fejlehajtásra kénszerített volna, ma én gond nélkül beálltam a csukló közepére a 185 centimmel. Igaz, a hajam már a tetőt súrolta. Mindenesetre a csuklók fölötti falra ronda, fekete-sárga sávos szalagokat ragasztottak, amelyektől az utastér kissé puritánan futurisztikus mivoltával kiegészülve valóban űrhajós érzése támad az embernek. Az utastájékoztatás (digitális kijelzők a mennyezeten jó sűrűn) a Combinora hajaz, a vészjelzőkonzol is, a reklámfelületek pedig az orosz metrószerelvényekre. Abban viszont egyik korábbi vonatra sem hasonlít, hogy rengeteg kulcsos kis ajtó van az utastérben: különböző szervizelési, hozzáférési helyek. Ezek rendes, tollas kulccsal nyithatóak, de vannak négyszögletes mesterkulcsos zárak is.
A vonatból kilépve még két kritikát fogalmaztam meg: a csukló külső borítottságán némiképp javítottak két vaslemez odaillesztésével, azonban a csukló fölötti részek így is rondák, a szerkezeti elemek eltakarására semmiféle igyekezet nem mutatkozik. A másik dolog, ami nem tetszett, az pedig a visszapillantó tükör hiánya volt: helyette kamera pásztázza az utasforgalmat. Ez persze több lehetőséget hordoz, de csak egyszer romoljon el.
Szóval mindent összevetve: az utastér visszafogott, ízléses, a formaterv jellegtelen, a színválasztás puritán. De ennyi komplikáció és huzavona után ez a városiak legkisebb gondja. Örülnek, ha birtokba vehetik végre azt, amivel elvileg már évek óta járniuk kéne.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése