2012. június 16., szombat

A BKK taxistervezete

Nyilván hallottatok a taxirendelet körül folyó szokásos hőzöngésről. Sem a gazdasági, sem a közlekedésszervezési oldalához nem tudok hozzászólni még, csupán azt látom, hogy meg lehet ezt csinálni brutálisan szigorú szabályozás mellett is működően (lásd New York). Amihez viszont most is értek már, az a design. A BKK előzetes tervként fekete autót mutatott be, mely az ajtók szélességében "át van kötve" sárga csíkkal. A színválasztás nem rossz, hisz könnyen kiszúrható, viszont a taxisok pl. kifogásolták, hogy a fekete autó nagyon melegedne. De a Metropolban olvastam kék-szürke színkombóról is, ami viszont siralmasan lehangoló lenne, és egyébként is, már foglalt a BKV által.
De én még a festés helyét is megkérdőjelezem. Ghánában például minden taxinak a kerékívpanele van élénk narancsra festve. Nem nagy felülete az autónak, gondolom könnyen leszedhető, mégis jól látszik. Plusz sokkal előnyösebb egy autó látványa szempontjából, ha vízszintesen hangsúlyos, és ettől hosszabb hatást kelt, mintha függőlegesen átkötözött sonkának néz ki. Egyébként érdekességként megjegyzem a ghánai taxiszabályozással kapcsolatban, hogy minden kocsiban kötelezően kell legyen kis porral oltó, viszont a műszaki kritériumokat nagyjából senki nem ellenőrzi: tulizó kerék, törött tükör, hiányzó biztonsági öv, minden belefér.
De a szirogú dresscode egy kicsit azért furcsa: ne feledjük, hogy a korábban említett New Yorkban a TLC (Taxi and Limousine Committee) azt is megszabja, hogy milyen márkájú autókból lehet választani, de ezt meg is teheti, hiszen ott a taxigyártásnak évszázados hagyománya van (sőt, eleve a specifikus járművek gyártásának, erről is fog többekközt szólni az amcsik és kocsijaik témájú jövőbeli írás). Tehát ott könnyű National School Bus Glossy Yellow (igen, ez a szín hivatalos neve, a 2. képen lévő taxi egy seattle-i példány, azért lehet narancssárga) autókat forgalomba állítani, ha eleve úgy jönnek ki a gyárból. Nálunk viszont ahány taxi, annyi fényezés, ha ezeket mind át kéne festeni... El sem tudom képzelni a költségeket és a többletmunkát. A ghánai megoldás megengedi az autó eredeti fényezésének megtartását, ez talán barátibb lenne az autótulajdonosokkal szemben.
De ti mit gondoltok? Hogy néznének ki jól a taxik?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése