Pár hónapja lecserélték az (azóta már bezárt) 1-es reptér óriás hirdetőfelületein a reklámokat: mindkettőn fehérneműreklám kapott helyet. Ez persze messze nem újdonság már, mégis ez volt az a pont, amikor elhatároztam, hogy írok róla. A fehérnemű-bikini márkák már régóta reklámozzák (mindenféle pironkodás nélkül) termékeiket csábos modelleken, akik óriásplakátokról szemeznek a reggel munkába igyekvőkkel, a metróra várakozókkal, a gyorsforgalmi úton haladókkal. Az illatszergyártók is kezdenek felbátorodni. Bár a magyar tévébe még nem mertek benyomni rizikósabb reklámokat, külföldi csatornákon már mennek igencsak erotikus töltetű promóciók. De talán az eddig legmerészebb reklámkampányt a Viasat indította, méghozzá az Éden hotel 2. évadának népszerűsítésére. Sokáig láthattunk kivillanó melleket citylight-okon, óriásplakátokon, de még a Metropol címlapján is.
Ekkor gondolkodtam el igazán azon, hogy ez mennyire helytálló. Milyen abszurd látvány például egy ilyen újságot egy ötvenes éveiben járó nő kezében látni a metrón. Szabadna egyáltalán ezt? Az ilyen töltetű tartalmakat sokan szeretik "fogyasztani", viszont aki nem, arra is joga van rátukmálni a marketingszakmának? Az én szememben ez ugyanolyan blődség, mint amikor emberek másokra akarják ráerőltetni vallásukat. Mindenkinek joga van a saját elvei szerint élni, manapság bizonyos emberek számára ez egyre nehezebb. Nevezhető prűdségnek, nevezhető konzervativitásnak, nevezze mindenki, aminek akarja. Attól még tiszteletben tartandó. Ugyanúgy ízlés kérdése, mint a pizza, vagy a bulizás. Jellemzően kedvelt, de nem mindenki által.
Egy kedves ismerősömmel, egy eladónővel beszélgettem a témáról még régebben, aki egy másik oldalát hozta fel a történetnek: ha hazafelé az autóban pl. a férje meglátva az egyik plakátot, megjegyzi neki, hogy milyen jól mutat az a fehérnemű azon a modellen, aztán természetesen felmerül, mi lenne, ha ő is kipróbálná, jön a kínos felismerés, hogy rajta esetleg van még a modellhez képest plusz húsz kiló. Mennyire torzítja ez el a nők amúgy sem túl egészséges önképét? Szerintem mondjuk ez nem olyan erős vonatkozása a témának, hisz mindenki maga felelős az önértékeléséért, bár kétségtelen, ez nem könnyíti meg a dolgot. A Dove pl hasonló módon gondolkodott, amikor elkezdett "hétköznapi nőkkel" reklámozni, akiken van pár plusz kiló, szeplősek, alacsonyabbak/magasabbak. És ezt a kampányt azóta is folytatják.
Szóval most, hogy minden nap - különösen nyáron - már valóságos kínzás a városban (a férfiak számára), és már az összes médium csapjából is kihívó tekintetek kacsintgatnak felénk, lehet, valaki(k)nek azért nem ártana elgondolkodni azon, hogy etikus-e ez. Bár egy percig sem gondolom, hogy az ilyesmi kérdéseket a profit elé helyeznék, mégpedig egy jó nővel még az üveggyapot szigetelést is el lehet adni.
Aztán egy idő után immunis lesz erre is az ember, hacsaknem ő az Ernőke :)
VálaszTörlés