2012. április 6., péntek

Közlekedési kisokos: Homokszóró berendezés, sínfék

A szemfülesebbek észrevehették már például a Combino oldalán, vagy a Hannoveri villamosok utasterében azokat a homokkal teli kis üvegfalú tartályokat. Nos, az a homokszóró berendezésé. Ez a berendezés akkor használandó, amikor a sín-kerék súrlódás nem elégséges (tipikusan télen, vagy egyéb okból csúszós sín esetén). A kerék elé szórt homok növeli a súrlódási együtthatót, ezáltal nagyobb hajtó-, vagy fékezőerő fejthető ki. Ezért is látni néha homokot a villamospályán (ahogy azt a kép is mutatja). Érdemes megfigyelni: működését a Combinon pl zümmögés kíséri, gyorsításkor, vagy fékezéskor használatos.
A villamos egyéb módon is kifejthet extra fékerőt, például sínfék alkalmazásával (ez tölti be tipikusan a vészfék szerepét). A sínfék nagyon ötletes elven működik: a féktuskó tulajdonképpen egy nagy elektromágnes, amely fékezéshez felmágneseződik, ezáltal odatapad a sínhez. A fékezéshez szükséges súrlódó erőt a sínt és a féktuskót összeszorító erő és a súrlódási együttható adja.

3 megjegyzés:

  1. Kvarchomokot használnak ha jól tudom...
    És igen az elektromágneses vészfék nagyon odabasz :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ja, eppen ezert igazabol biztonsagi ov kellene meg az allo utasoknak is , ize , nekik foleg. Murisan neznenek ki, odaszijazva, mint Odusszeusz..

      Törlés
  2. A villamos fékberendezései a sínfék kivételével a vasúti kerékpárra hatnak és az általuk kifejtett fékezőerő a kerék és a sín kapcsolatában vihető át. Ennek nagyságát a kerék és a sín közötti súrlódás is befolyásolja. Ha szükséges, akkor a sínkoronára szórt kvarchomokkal növelhető a kerék és a sín közötti súrlódás, így nagyobb fékezőerő alkalmazható. Ha a vasúti kerékpárra kifejthető fékezőerő már nem növelhető, mert kerékcsúszást okozna, akkor a sínfék használatával tovább növelhető a villamosra kifejtett fékezőerő, mert a sínfék nem a vasúti kerékpárra, hanem közvetlenül a sínre fejti ki fékező hatását. Vészfékezéskor nem csak a sínféket használják a villamos fékezésére, hanem a vasúti kerékpárra ható fék (üzemi fék) mellett alkalmazzák. Vészfékezéskor kötelező a homokszóró működtetése, hogy az erőteljes fékezéskor javítsa a kerék és a sín közötti súrlódást, hogy megelőzzék a kerékcsúszást.

    A villamosok fékberendezései:

    Üzemi fék: általában a vontatómotorok generátoros üzeme, amit villamosféknek neveznek. Szabályozási módtól függően lehet ellenállás fékezés vagy visszatápláló fékezés. Szabadonfutó vasúti kerékpárok fékezése a villamosfék áramával működő szolenoid (mozgó vasmaggal rendelkező elektromágnes) fékkel történik, ami a tengelyre szerelt súrlódó (dob- vagy tárcsa-) féket működteti.

    Kiegészítő fék: az elektromágnes elvén működő sínfék, amit vészfékezéskor az üzemi fékkel együtt használnak.

    Rögzítőfék: a rugóerőtárolós fék, ami súrlódó (dob- vagy tárcsa-) fékre hat.

    A kvarchomokra gyorsításkor is szükség lehet, hiszen a vonóerő is a kerék és a sín kapcsolatában adódik át. A kerék és a sín közötti súrlódást pedig külső körülmények (szemerkélő eső, páralecsapódás, ködszitálás, fák lehullott virágzatából, leveleiből a kerék által kisajtolt növényi olajak,...) csökkenthetik.

    VálaszTörlés