2014. december 19., péntek

Tipikus dán! - Buszok

Na jó, kicsit sarkítás ezt az írást ebbe a kategóriába rakni, de sehová sem illik igazán, mivel a buszok tulajdonságainak egy része adott, hiszen a gyártó így csinálja azokat. Viszont van pár dolog, amelyet fogadni mernék, hogy a Movia (az itteni közlekedésszervező) ír elő.
Lassan kezdett csak feltűnni, hogy az itteni buszok sok furcsaságot csinálnak. Elsőként az tűnt fel, hogy a Volvo B7 RLE típusú buszok (amilyenből egyébként otthon is futtat párat a VT Arriva) hang alapján manuális váltósak (tehát a sebességi fokozatok közt több másodperc is eltelik), viszont a sofőr (láthatólag legalább is) semmilyen váltót nem manipulál. Azóta sem vagyok biztos az igazságban, de az egyik német lakótársam szerint ezek szekvenciális buszok, ahol hidrodinamikus nyomatékváltó alkotja a tengelykapcsolót, viszont a váltási jel manuális, nem automatikus, és a gázpedállal lehet fel-le váltani.
Aztán ott van az, amit imádok, de nagyon kevés buszon látni csak (még az itteniek közül is): a váltakozó indexlámpa. Egy lámpa helyett egymás alatt-felett kettő van, és ezek felváltva villognak. A Volvo szereti csinálni, más gyártótól nem is nagyon láttam még. Viszont ami kifejezetten idegesítő, az a klímarendszer. Általában a buszok gördülő szaunaként működnek, néha pedig fagyasztóládaként, de kellemes hőmérséklet egész kevés buszon van csak. Cserébe ott vannak a kicsekkoló-automaták (amelynél az e-jegyet kell leszállás előtt lecsippantani). Ezek hanggal is azonosítják magukat (a vakok számára), ha az ember a terminál tetejéhez teszi a kezét. Ekkor mondja azt a kis szerkeszet, hogy "CHECK-UD". Vagy, ha valaki úgy kapaszkodik, hogy takarja a terminált, akkor "CHE-CHEK-CH-CHEK-UD".
De van pár dolog, amely már inkább dán sajátosság, mint gyártói különlegesség: például, hogy itt a buszsofőrök menet közben hallgathatnak rádiót. Ha emellé vesszük azt is, hogy a sofőrfülke nem zárt, méginkább fura, hogy ez legális, bár szerintem kifejezetten jó dolog: személyesebbé teszi az utazási élményt, hogy az egyik sofőr komolyzenét hallgat, a másik meg 80-as éveket játszik. Amíg nem hörgős metal megy, addig nincs semmi baj. Viszont a megállóban a rádió automatikusan lehalkítja magát (az ajtók nyitott állapotát figyeli). Még egy érdekes dolog van, ami viszont az ajtófékre van kötve: amint egy busz beáll a megállóba, és a sofőr aktiválja az ajtóféket (amelyik nem az ajtót fékezi, hanem a buszt, és lehetővé teszi az ajtók nyitását), abban a pillanatban a tompított fényszóró kikapcsol, és csak a helyzetjelző marad. Ennek az okán már régóta gondolkodom, és a legjobb ötletem az, hogy nem akarják elvakítani azokat az utasokat, akik leszállás után a busz előtt mennek át. Mondjuk ez eleve erősen ellenjavallt, szóval gondolom, nem ezért van, de másra nem tudok gondolni.
Ami pedig az utastájékoztatást illeti, az megér egy külön írást, így arról később olvashattok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése