(Ez a cikk a Közhír blogon is megjelent, képgaléria elérhető itt)
Útitársammal másodszor
mentem már ki az Újpest - Árpád utca megállóhoz (első alkalommal még nem
járt a hajó, ezt azonban nem igyekeztek a megfelelő betűmérettel
hangoztatni, így csak megnéztük a még készülőfélben lévő megállót). A
dolog érdekessége, hogy most is potyára mentünk: nem néztük meg előtte a
menetrendet, így pont az orrunk előtt ment el a hajó, és egy óra múlva
jött volna a következő. Így átsétáltunk a Meder utcához (Marina
lakópark, Duna pláza mögött), és ott vártuk a következőt. Tulajdonképpen
hálásak is voltunk a sorsnak, hiszen két fajta hajó alkotja a BKV
flottáját: a kicsi, zárt (ilyen például a Lágymányos, 4. kép), illetve a
nagyobb, amelyen felső fedélzet is van (a hajók többsége ilyen, mint
például a Kék Duna, a Szent Kristóf (1. kép), vagy a Hungária). Erről jut
eszembe: hiányolom a hajókat bemutató listát a BKV részéről, hiszen, ha
már ilyen büszkék az új szolgáltatásukra, ennyivel is közelebb hozhatnák
az utazóközönséghez a témát, meg a hajózás eleve teljesen más világ,
mint a cég eddigi profilja. Habár ez nem teljesen igaz: sokan vádolják
azzal a BKV-t, BKK-t, hogy ez csak látszatintézkedés, amolyan kenyér és
cirkuszi játék, amellyel lekötik a népet, hiszen a BKV-nak eddig is volt
rendszeres hajójárata, ez (kevéssé köztudott bár, de) tény. Az újítás
csak annyi, hogy előrángatták a régi bárkákat, béreltek is párat, és
most már jó rájuk a BKV bérlet is.
De a koncepció még így is szokatlan: hajó menetrend szerint?
Nemár... Eleve fura, hogy "várok a hajóra", mint ahogy az is, hogy
megmutatom a bérletem, amikor felszállok rá. És nem csak az
utazóközönségnek szokatlan ez az új helyzet. Úgy látom, szervezeti
félről is van még mit megszokni. Például ha a dokkolás folyamatát
vesszük: kétlem, hogy ne lehetett volna gördülékenyebben megoldani. A
hajó hagyományos pontonokhoz áll oda, viszont semmiféle
ütközéscsillapítás nincs a hajótest és a ponton közt, még a hagyományos,
kötélen lógó gumiabroncs megoldás sincs alkalmazva. Ez azt
eredményezte, hogy majd' minden kikötéskor úgy éreztük, mintha Godzilla
pöckölte volna odébb a hajót, és minden továbbinduláskor érezni (és
látni is) lehetett, ahogy a festék szépen karcolódik le az érintkező
fémekről. Az A38 dokkjának például továbbinduláskor végig is húztuk a
kerítését. Na meg aztán az is fura (laikusabbak számára), hogy a Dunán
csak folyásiránnyal szemben lehet kikötni, így (mivel mi Dél felé
mentünk) minden pontonhoz oda kellett "driftelni" a hajóval, ez is
időveszteség. De nagyobb kérdésekben is elkapkodottnak tűnik ennek az
egésznek a beindítása: a sajtó például már arról cikkez, hogy a Haller
utcai megállót fölöslegesen építették, mivel veszélyesen alacsony ott a
vízszint, és egyébként sem lehet átszállni semmire. De a Modorosblog azt is kifogásolta, hogy egyenlőtlen a megállók Pest és Buda közti elosztása.
Na,
de nézzük konkrétan a hajókázást! Nevet és időpontot nem mondok,
miattam ne rúgjanak ki senkit, de felső fedélzetes hajó jött értünk a
korábban már említett Meder utcához. A kitáblázása tisztességes volt,
szép, nagy betűkkel rajta volt, hogy Dél felé (Kopaszi gát), és ezt a
komótos kikötési procedúra alatt volt is idő elolvasni. Csak két
megállót jött a Rómaifürdőtől, de már szinte tömve volt. A felső
fedélzeten egy hely sem volt, alul még voltak ülések. Ott viszont
hangosan szólt a rádió, és egyébként is, ha már vízre száll az ember,
érezni akarja a hajába tépő szelet. Szóval egy darabig a felső
fedélzeten álldogáltunk, de ez egy idő után fárasztóvá tud válni, szóval
lementünk, és leültünk az orrban. Itt vettem észre először, hogy a
hajónak Ikarus buszablakai vannak. Mint még oly' sok gépezetnek abból az
érából (lásd a Malév régi repülőgépvontatóit). Később az ablaktörlőben
is ismerőst véltem felfedezni.
A következő megállónál, amikor elég
sokan lejöttek fentről, felmentünk, hátha lett hely, de úgy tűnt, a
leszállók helyét ejtőernyősök foglalták el. Úgyhogy a korlát mellé
álltunk, és onnantól ott is maradtunk. Stratégiailag jó helynek
bizonyult: figyelemmel lehetett kísérni minden kikötést és utascserét. A
folyamat mindig így zajlott: a kapitány odaoldalazta a hajót a
pontonhoz, az egyik matróz srác átlépett rá, átvetette az orrkötelet az
egyik gombára (hajósok, nézzétek el a szakzsargon hiányát, erősen
improvizálok), majd a kapitány ráfeszítette a hajó hátraengedésével. Ez
után előbb a leszállók elhagyták a hajót, majd a biztonsági őr jelezte a
várakozóknak, hányan szállhatnak fel. És ezzel el is értük a dolog
legnagyobb bibijét: szinte alig volt olyan megálló, ahol ne maradtak
volna a parton utasok, mondván, nem férnek fel. És ezért sántít ez az
egész: bérlettel hajókázni jóléti dolog, olyasféle, mint az erősen
kihalófélben lévő közkutak intézménye Budapesten. Nem kerül sokba az
üzemeltetőnek, és nem is olyan nagy dolog, de mégis jól érzi magát tőle
az ember. Viszont nem alkalmas praktikus célra: például dolgozni járni,
ahogyan reklámozták még a beindítás előtt. Eleve negyed órás késéssel
közlekedett a hajónk (legalábbis amikor értünk jött, utána már nem is
néztem), de megbízhatatlanságára csak rátetéz, hogy az ember azt se
tudja, fel fog-e rá férni. Ugyanezért kerülöm a vonatot is, mint ördög a
tömjént: ha időre megyek, biztos, hogy késik.
A hajóról magáról is szót ejtve: a felső fedélzetes hajók a Magyar Hajó- és Darugyár (MHD Balatonfüred) termékei,
eredetileg 150 LE-s Rába motor hajtja őket (bár gondolom, azóta már
jópár átesett motorcserén). Itt meg is állnék egy pillanatra: érdekes
volt hallani kikötéskor, hogy (hangra legalábbis) egy közönséges
teherautómotor dolgozik a hajóban. Az alsó utastér elég tágas, bár
nagyon megakadt a szemem azon, hogy a székek, asztalok, de még a
kerékpártároló sem volt lecsavarozva. Ez pedig erősen veszélyes, és (ha nálunk talán nem is, de más országokban) szabályellenes.
Ugyanis ha a hajó süllyed, és betör a víz a zárt térbe, a rögzítetlen
tárgyak könnyen eltorlaszolhatják a kijáratokat, de ha nem is, szabad
lebegésükkel erősen akadályozzák az utasokat a menekülésben. Márpedig
balesetre mindig fel kell készülni! És csak remélni tudom, hogy a hajók
karbantartására a megszokottnál több gondot fordít a BKV. Ha már szóba
került: a hajón egy mentőcsónak volt (előírásnak megfelel, nincs ezzel
semmi gond), viszont ránézésre a csónak maga nem volt tip-top
állapotban. Mondjuk ezzel nem konkrétan a BKV-t, hanem általában a
hajókat kritizálom: az esetek nagy többségében a baj a tájékozatlanság
miatt lesz nagyobb (mit kell csinálni a mentőcsónakkal, beragadt a
csörlő, stb.). A csónak mellett volt még legalább két tucat alumínium
lebegőtest, ebbe két fő tud kapaszkodni.
A felső fedélzet tágas, nincs vele semmi
baj, viszont az alsóval egy nagyon meredek lépcső köti össze, amely
ráadásul a hajó oldalára merőleges, és az utasokat csak egy
nyugtalanítóan alacsony korlát védi a vízbe eséstől. Nem időseknek való!
Nem szoktam az idegen ipart támogatni a magyarral szemben, de ebben az
egy esetben sajnálom, hogy a BKV flottáját nem Moszkvák teszik ki. Sokkal sikkesebbek, és azokat eleve ilyen célra tervezték. A többi hajó mind esetlen halászbárkának tűnik mellettük.
Na,
de ejtsünk szót a személyzetről is! A bejáratnál egy biztonsági őr és
egy kedves, idős ellenőrnéni teljesített szolgálatot, az alsó fedélzeten
a bárban (igen, ilyen is volt, de nevezzünk inkább büfének) egy fiatal
lány volt (kék-fehér csíkos egyberuhában, stílusosan), a kikötőfiúk
pedig a már korábban említett tevékenységet végezték (kék shortban,
fehér ingben). Hiába a nagy igyekezet az összeöltözésre, látszik, hogy
egyenruhára például nem gondolt a BKK. Ez (egységességre kényes
emberként) megint csak szúrta a szememet. A kapitányon volt egyedül
hivatalosnak tűnő öltözet, bár szerintem azt is előző munkahelyéről
hozta. Egyébként talán ő volt a leglazább kapitány, akit valaha láttam:
kikötésnél úgy csapta napszemüvegben a kormánykereket, mint más DJ-k a
lemezeket. Más kapitányoknak viszont még bele kell szokniuk a szerepbe:
két hete sem üzemelnek a járatok, de már megvolt az első összetűzés. Úgy tűnik, az evezősök a folyó bringásai.
Szóval összefoglalóként: a BKV hajó
remek szabadidős szórakozás, viszont munkaforgalomra még messze túl
megbízhatatlan. Az egészet a hevenyészettség hangulata lengi körül,
átgondoltabban, és kicsit a szomszédokhoz átlesve sokkal jobbat lehetett
volna csinálni. Viszont hajókázni jó, és most még "ingyen" is van. Ha
az ember nem áltatja magát azzal kapcsolatban, mire is jó ez az új
szolgáltatás, biztosan nem éri csalódás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése