Amikor egy Közhír cikket a blogon is el tudok képzelni, nem teszem fel ide, amíg az újság meg nem jelenik, hogy ezzel megmaradjon a lap versenyelőnye. De most már szabad a csók és a tánc is, úgyhogy akkor itt van pár gondolat a paradigmákról.
"Hogy micsodák?" -
kérdezett vissza a főszerkesztő, amikor előálltam az ehavi témával. Igen, a
paradigmák mibenléte kevéssé ismert a mérnöktársadalom számára, pedig ha nem
veszünk tudomást róluk, örök életre lekorlátozhatnak minket.
A mérnök alkot - szoktuk talán többen is pár szóban
megfogalmazni a mérnöki lét lényegét, amikor szakmánk iránt érdeklődő
családtagoknak, barátoknak válaszolunk. Aki pedig alkot, annak
elengedhetetlenül fontos, hogy ne legyenek megkötései, hogy fantáziája
szabadabban szárnyalhasson, mint a sirályok a Duna partján. Ezért elismerően
tekintünk azokra, akik a "dobozon kívül" tudnak gondolkodni, akik
olyan ötletekkel állnak elő, amelyekre mi egymillió év alatt sem jutottunk
volna. Az átlagember fantáziájának korlátai valószínűleg az állandóságra és
biztonságra törekvéssel magyarázható. Mindig keresünk valamit, amelyben
megkapaszkodhatunk, ami viszonyítási alapot jelenthet, amiből ki tudunk
indulni, és amihez meg tudunk érkezni. És gondolkodásunk, világunk alapjának
felépítésekor joggal használunk paradigmákat,
paradigmarendszert, ugyanis kényelmetlen lenne újra és újra rájönni, hogy
ha elengedjük a telefont, az a földre esik. Ehelyett tudjuk, hogy a víz iható,
a nap meleg, a madár repül, az RTL II, elfogadjuk, és eszerint élünk. Mert így
van, mióta a világ világ; minek napról napra újra kétségbe vonni, majd
bebizonyítani?
Ezzel nincs is semmi gond. A probléma ott kezdődik, amikor
továbbvisz minket a lendület, és már olyan dolgokat is dogmaként fogadunk el,
amelyekről senki nem mondta, hogy azoknak úgy kell lennie. Biztos vagyok benne,
hogy mindannyian paradigmák áldozatául esünk nap mint nap. Mondok egy példát: a
fürdőszobafiókunkban van két kis tárolóedény, téglatest alakúak, az egyiknek
van fedele, a másiknak nincs. A fedelest soha nem lehetett rendesen kinyitni,
mert a másik pereme a fedél fölé lógott. 14 év kellett ahhoz, hogy arcul
csapjon a felismerés: ha a fedél nélküli a rövidebb oldala helyett a hosszabbal
van a fiók falához tolva, mindketten szépen elférnek, és a fedelet rendesen fel
lehet nyitni. Számomra evidencia volt, hogy annak úgy kell lennie, hiszen úgy
van, mióta itt élünk, viszont egy vendég valószínűleg azonnal kiszúrta volna a
problémát - a megoldással együtt. (Megjegyzendő, hogy másnapra megint úgy
találtam az edényeket, ahogy már 14 éve vannak)
A Bevezetés a Lean szemléletbe
óra előadója, Kosztolányi János Lean tanácsadó lévén fontosnak tartotta
megismertetni a hallgatókat a paradigmák témakörével. Ő vetítette le nekünk
Joel Barker, jövőkutató filmjét a témában. A munkahelyi oktatófilm 1989-ből, a
nagyvállalatok felvirágzásának időszakából származik, de a mai napig aktuális.
Megdöbbentő történeteket mesél arról, hogyan estek több száz éves múltra
visszatekintő világcégek a paradigmák áldozatául - példaként idézi a svájci
óraipart, amely ódzkodva fogadta a digitális technika megjelenését, ezért nem
is vett részt benne, és le is maradt, míg Ázsia észrevétlenül fölébe
emelkedett. De két, egészen közlek-közeli példát is említ. Az első egy olyan
közúti jármű 1976-ból, amely 907
kg, 0-tól 100 km/h-ra kevesebb mint 10 másodperc alatt
gyorsul, 3 litert eszik 100 km-en, a motorja pedig mindössze 16 lóerős. Azt
mondja, egy autógépész erre rögtön rávágja, hogy lehetetlen. De ez az autót megalkotó
minnesotai hallgatókat cseppet sem zavarta, ugyanis ők nem járműgépészek, hanem
a folyadékerő-technológia szeminárium hallgatói. A jármű működési elve
egyszerű: a kis motor egy hidraulikus szivattyút hajt meg, amely egy hengerbe
olajat juttatva növeli ott a nyomást. Ez a tárolt energia indítja el az autót,
amely ezután, ha fékez, a tárolóhengerbe megintcsak olajat pumpál. Tartós
haladás esetén pedig a sebesség megtartásáról a motor a korábban említett
fogyasztás mellett gondoskodik. A másik példa a kerékpárok világából való.
Barker felmutat egy tárgyat: két fekete gumipárna egy T alakú rúdra rögzítve.
Aztán megmutatja a tárgyat rendeltetési helyén: egy kerékpár nyergeként.
Meggyőződése szerint az ok, amiért a kerékpárok nyerge majdnem mindenki szerint
úgy kell kinézzen, ahogy már évszázadok óta ismerjük, magában a szóban
keresendő: "nyereg". Az eszköz nem más, mint a lónyereg biciklire
adaptálása. De például Rubik Ernő bűvös kockájával sem foglalkoztak a magyar
játékgyártók, mondván, senki nem kíváncsi egy ilyen bonyolult játékra. Ma pedig
logikai játékok ezreiben fedezhetünk fel elemeket az eredeti Rubik-ötletekből.
Az igazán nagy sikertörténetek (gyorséttermek, közösségi
média, E-tinta, stb.) többsége mind egy korszakalkotó ötlettel, egy paradigmaváltással kezdődik, tehát
könnyű belátni, hogy a paradigma-jelenség korunk nagy, leküzdendő démonjainak
egyike. Régen Galileót akarták megégetni, amiért állította, hogy a Föld kering a
Nap körül, ma pedig a mesterségesen növesztett párizsitól irtózunk. De ezek a
paradigmák hosszú távon csak visszavetnek minket ahhoz képest, amit
elérhetnénk, ha tudnánk igazán szabadon gondolkodni.
Kép forrása: http://www.bike24.com/p230077.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése